Планування, звітність, документація Планування діяльності практичних психологів і соціальних педагогів здійснюється відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України (7) за річним та щомісячним планом роботи (додатки 1-2). Річний план роботи є окремим розділом річного плану роботи навчального закладу. При складанні річних планів роботи необхідно враховувати: • участь у реалізації державних (регіональних, місцевих) програм наказів та рішень колегій Міністерства освіти і науки України; • пріоритетні напрями діяльності навчального закладу та запити педагогічного колективу; • специфіку роботи з учнями (дітьми) на кожному віковому етапі їх розвитку; • спеціалізацію і рівень кваліфікації практичного психолога (соціального педагога) навчального закладу. Статистична звітність (додаток 3) практичними психологами (соціальними педагогами) навчальних закладів здійснюється за семестр у визначені терміни. Звітність здійснюється за нормативами часу на основні види роботи практичного психолога та соціального педагога (додаток 4). Практичним психологам і соціальним педагогам навчальних закладів необхідно вести таку документацію: • індивідуальні картки психолого-педагогічного діагностування (додаток 9); • протоколи індивідуальних консультацій (додаток 10); • журнали проведення корекційно-відновлювальної та розвивальної роботи (додаток 12); • журнали психологічного аналізу уроків (додаток 13); • журнали щоденного обліку роботи (додаток 14); • крім того, необхідно мати тижневий графік роботи (додаток 11). Матеріали та документація практичного психолога і соціального педагога згідно з наказом Міністерства освіти і науки України № 691 від 19.10.01 "Про затвердження Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів" розподіляється за категоріями: • нормативно-правові документи: закони України, постанови Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, накази, розпорядження, Положення Міністерства освіти і науки України, управлінь (відділів) освіти і науки місцевих державних адміністрацій щодо діяльності психологічної служби системи освіти України; • навчально-методичні матеріали: підручники, навчально-методичні посібники, збірники методичних рекомендацій, навчальні програми (плани), фахові періодичні видання тощо; • довідково-інформаційні матеріали: матеріали науково-практичних конференцій, семінарів, нарад, тематичні проспекти (буклети), доповіді, виступи на педрадах, навчально-тематичні плани роботи з учнями (дітьми), педагогічними працівниками, батьками тощо; • обліково-статистичні документи: облік товарно-матеріальних цінностей кабінету, плани роботи практичного психолога та соціального педагога на рік (тиждень), форми статистичної звітності встановленого зразка тощо; • матеріали для службового використання: індивідуальні картки психолого-педагогічного діагностування, журнали консультацій, протоколи корекційно-відновлювальної та розвивальної роботи, матеріали психолого-педагогічних консиліумів, тексти (ключі) тестових методик, опитувальники, анкети, бланки відповідей тощо. Доступ до обліково-статистичних документів та документів для службового використання регулюється завідуючим кабінетом відповідно до положень Етичного кодексу психолога (за винятком офіційних звернень правоохоронних і судових органів). Крім того, в кабінеті практичного психолога і соціального педагога має бути наступна інформація: список телефонів (адреси) місцевих спеціалізованих центрів, служб, консультацій медико-психологічного профілю; телефони (адреси) районного (міського), обласного центрів практичної психології і соціальної роботи (методистів-психологів). Додатково рекомендується мати список робочих (домашніх) телефонів працівників соціально-психологічної служби району (міста), список літератури психолого-педагогічної тематики, що є у бібліотеках шкіл району (міста).
Вимоги до плану роботи практичного психолога та соціального педагога освітнього закладу 1. Під час складання плану роботи необхідно брати до уваги: мету та завдання навчально-виховної діяльності закладу освіти, пріоритет прав та інтересів дітей, нормативи розподілу часу на кожний вид діяльності (лист Міністерства освіти і науки України від 27.08.2000р. № 1/9-352). 2. План роботи складається на періоди: перспективний (на навчальний рік), робочий (на тиждень), календарний (на цикл занять). 3. План роботи на рік включає наступні розділи: • вступ (аналіз роботи за минулий навчальний рік). Під час проведення аналізу результатів діяльності практичний психолог і соціальний педагог повинен зібрати інформацію про результати стану й розвитку психологічної служби закладу освіти, сформулювати загальні й специфічні для даного навчального закладу цілі діяльності; • мета й основні завдання освітнього процесу та діяльності соціально-психологічної служби навчального закладу на новий навчальний рік (завдання діяльності, зорієнтовані на суб’єктів освітнього процесу; завдання діяльності, пов’язані з психологічним супроводом науково-методичного забезпечення навчально-виховного процесу як на основі внесення необхідних змін у традиційну структуру і зміст діяльності навчального закладу, так і апробації інноваційних технологій, а також відповідно до програми розвитку даного навчального закладу; завдання, пов’язані з удосконаленням системи організації власне діяльності практичного психолога та соціального педагога, забезпечення необхідних організаційних, науково-методичних, морально-психологічних умов, інформаційно-аналітичних матеріалів у діяльності на новий навчальний рік).
Рекомендовані матеріали 1.Закон України „Про освіту" (від 23.05.1991 р. № 1060-ХП). 2. Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників (постанова КМУ від 14.06.2000 р. № 963). 3. Про внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти України (наказ МОН України від 07.06.2001 р. № 439). 4. Про внесення змін і доповнень до нормативів чисельності практичних психологів та соціальних педагогів навчальних закладів (лист МОН України від 15.06.2004 р. № 1/9-324). 5 Про затвердження Положення про психологічну службу системи освіти України (наказ МОН України від 03.05.1999 р. № 127). 6 Про особливості діяльності практичних психологів (соціальних педагогів) загальноосвітніх навчальних закладів (лист МОН України від 02.08.2001р. №1/9-272). 7. Про планування діяльності, ведення документації і звітності усіх ланок психологічної служби системи освіти України (лист МОН України від 27.08.2000 р. № 1/9-352). 8. Про затвердження нормативів чисельності психологів підрозділів системи освіти (наказ МО України від 07.12.1995 р. № 339). 9. Про тривалість робочого тижня практичних психологів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів (лист МОН України від 14.02.2005 р. №1/9-64). 10. Про затвердження розмірів посадових окладів (ставок заробітної плати) працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ (наказ МОН України від 29.03.2001 р. № 161). 11. Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 29.03.2001 р. № 161 (наказ МОН України від 25.01.2005 р. № 41). 12. Інструкція про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти (наказ МО України від 15.04.1993 р. № 102). 13. Про впорядкування умов оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери (постанова КМУ від 07.02.2001р. №134. 14. Про затвердження Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій (наказ Міністерства праці України від 28.06.1993 р. № 43). 15. Порядок виплати надбавок за вислугу років педагогічним та науково-педагогічним працівникам навчальних закладів і установ освіти (постанова КМУ від 31.01.2001 р. № 78). 16. Про внесення змін до переліку закладів і установ освіти, охорони здоров'я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років (постанова КМУ від 26.09.2002 р. № 1436). 17. Про затвердження Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним, педагогічним, науково-педагогічним працівникам освіти та науковим працівникам (постанова КМУ від 14.04.1997 р. № 346 із змінами і доповненнями). 18. Про затвердження Типового положення про атестацію педагогічних працівників України (наказ МО України від 20.08.1993 р. № 310). 19. Про внесення змін і доповнень до Типового положення про атестацію педагогічних працівників України (наказ МО України від 01.12.1998 р. №419) 20. Про затвердження переліку кваліфікаційних категорій і педагогічних звань педагогічних працівників (постанова КМУ від 26.04.2003 року № 632). 21. Про атестацію практичних психологів (соціальних педагогів) загальноосвітніх навчальних закладів та центрів практичної психології і соціальної роботи (лист МОН України від 13.12.2001 р. № 1/9-439).
Література 1. Божович Е.Д. Психологическая служба в структуре педагогического процесса //Вопросы психологии. – 1986. - №2. – С. 100-103. 2. Болтівець І.С. Ще раз про атестацію // Директор школи. – 2001. - № 44. – вкладка. 3. Болтівець С.І. Консультація з атестації // Директор школи, 2002. - №34. – С.10-11. 4. Дубровина И.В. Психологическая служба образования: научные основания, цели и средства //Психологическая наука и образования. – 1998. – №2. – С. 5- 1. 5. Збірник нормативно-правових документів психологічної служби та ПМПК системи освіти України / Упоряд. Панок В.Г., Цушко І.І., Обухівська А.Г. – К.: Ніка-Центр, 2005. – 436 с. 6. Клюева Т.М. Концептуальные основы построения региональной психологической службы //Прикладная психология. – 2001. – №4. – С.1-8. 7. Лахман Г.В. Психологічна служба в системі освіти області: проблеми становлення та ефективності діяльності //Практична психологія та соціальна робота. – 2001. - №5. – С.40-50. 8. Науково-методичні засади діяльності психологічної служби: Навчально-методичний посібник; В 2 т. / За ред. В.Г.Панка, І.І.Цушка. – К.: Ніка-Центр, 2005. – Т.1. – 328 с. 9. Нормативные предписания к разработчикам и пользователям психодиагностических методик //Вопросы психологии. – 1987. – №5. – С.176 10. Панок В.Г., Цушко І.І. Стратегія розвитку психологічної служби системи освіти України: Методичний посібник. – К.: Ніка-Центр, 2004. – 128 с. 11. Психологічна служба системи освіти України: Аналітично-статистичний звіт. – К.: Ніка-Центр, 2004. – 228 с. 12. Сыроватко Е.Н. Оптимизация деятельности школьного практического психолога по планированию и ведению документации. - Запорожье: Премьер, 2001. - 48 с. 13. Теплякова К.Г., Пономаренко Л.П. Организация и содержание деятельности психологической службы образования. - Одесса, ИУУ, 1999.- 124 с. 14. Типове положення про атестацію педагогічних працівників України (із змінами і доповненнями) // Законодавство України про загальну середню освіту. – Бюлетень законодавства і юридичної практики України . – 1999. - №5. - С.366-377. 15. Типове положення про атестацію педагогічних працівників України // Інформаційний збірник Міністерства освіти України. – К.: Освіта, 1994. - №5-6, С.3-54.