В діяльності Університету майбутнього вчителя
можна виділити такі етапи .
І етап – зародження – « Усе починається з ідеї».
Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів став
фундатором нової шкільної організації - Університет майбутнього вчителя. Згодом
оформилась ініціативна група педагогів , готових узятись за її практичну
реалізацію . Так ідея набула широкої громадської підтримки і довелось шукати
варіанти її рішення . Як показує практика, 99% чудових ідей , на жаль ,не
матеріалізуються в щось реальне . Проте , ми всі знайшли ефективну мотивацію
для виконання поставленого завдання .
Дальше починається етап конкретики . Виникають
запитання « Що ми встигли зробити і що будемо робити далі ?» Головним ризиком даного періоду була загроза втрати ентузіазму тих , хто
стояв біля витоків та послаблення віри в успіх . Проте наш Університет
майбутнього вчителя стає солідною та респектабельною організацією , пишається
своїми традиціями , дбає про добру репутацію . Зникають конфлікти , спокійна
атмосфера стає найвищою цінністю . Досягли ми успіху завдяки спільній турботі
та злагодженій роботі всіх структурних підрозділів : обласного інституту,
Володарського відділу освіти , методичного кабінету, педагогічних працівників
та слухачів Університету. Для цілеспрямованого функціонування Університету
майбутнього вчителя ми чітко дотримувались організаційно – педагогічних основ
його діяльності , заняття проводили згідно навчально – тематичних планів для
слухачів, розроблених КОІПОПК . Проте, іноді проявляли і свою ініціативу. В
першу чергу ,з допомогою відділу освіти , визначаємо потреби району в
педагогічних працівниках для загальноосвітніх навчальних закладів та
врегульовуємо питання майбутніх прогнозів. Згідно чого, проводимо і відповідну
агітаційну роботу серед слухачів . Проте , обмежень у виборі спеціальності в
учнів не існує. Успішно вирішується
питання забезпечення нашого району соціальними педагогами та практичними
психологами. Щороку кількість студентів
Переяслав – Хмельницького університету з даних спеціальностей
поповнюється завдяки слухачам Володарського району , які отримавши ґрунтовні
знання та практичні навички,повернуться працювати в рідні школи. Далі
вирішуємо питання , пов’язані з професійною орієнтацією учнів сільської
місцевості на педагогічні професії та підготовкою їх до вступу у вищі навчальні
заклади . Інформацію про діяльність Університету майбутнього вчителя доводимо
до відома всіх керівників навчальних закладів в письмовій формі за допомогою
наказу відділу освіти, на нарадах та
індивідуально в телефонному режимі . А кожний директор, в свою чергу ,подає в
методичний кабінет офіційний документ, список учнів навчального закладу , які
виявили бажання стати слухачами Університету майбутнього вчителя. Така форма
роботи є досить дієвою та відповідальною у виявленні педагогічно обдарованих
дітей . Оскільки , я використала термін «обдарованих дітей», то поділюсь з вами
іншими механізмами , які ми розробляємо та впроваджуємо для одержання учнями
педагогічної спеціальності . Згідно нормативних документів, для слухачів
Університету майбутнього вчителя педагоги проводили заняття більше з педагогіки
та психології . Проте, в Переяслав – Хмельницькому університеті наші учні проходили
тестування з базових дисциплін. І тому вони потребували конкретної допомоги для
успішної реалізації своїх мрій .В зв’язку з цим , ми включили діяльність
Університету майбутнього вчителя в програму по роботі з обдарованими дітьми . В
нашому районі діє сім очно -
заочних шкіл « Інтелектуал» з таких
предметів : українська мова , англійська мова , історія та правознавство ,
біологія та дві з математики . Ідея не нова , такі школи вже діють при
обласному інституті. Положення про діяльність ми теж розробили на основі
обласних . Керівниками таких шкіл є досвідчені педагоги , які досягли значних
успіхів у своїй педагогічній діяльності та відповідально відносяться до роботи
. До співпраці залучаємо вчителів – методистів, вчителів , які атестуються .У вас
, мабуть , виникає питання щодо оплати . Кожний керівник отримує доплату за
рахунок міжшкільних факультативів . Заняття проходять за згодою учнів або в
суботу,або сесійно в канікулярні дні. Довіз учнів відбувається шкільними
автобусами . Тому , в наших слухачів є вибір: слухати лекції з педагогіки чи
удосконалювати свої знання з навчального предмету . З метою підвищення інтересу
учнів до педагогічної діяльності ми
організовували дуже багато екскурсій , які носили пізнавальний , а не
розважальний характер . В першу чергу , ми відвідували провідні вищі навчальні
заклади такі як : Переяслав – Хмельницький педагогічний університет , ПДУ ім.
Драгоманова. Щороку наші слухачі стають студентами фізико – математичного
інституту даного ВУЗу , опановують
спеціальності з фізики та математики . Проте , неодноразово організовували
заняття для учнів в КНУ ім. Шевченка ( фізичний та механіко-математичний
факультети ), Києво – Могилянській академії , КПІ ( ФАКС , відвідували заняття
аерокосмічної організації « Сузір’я»). Всі зустрічі проходили на рівні деканів
відповідних факультетів . Ставлення до
учнів дуже доброзичливе , тим більше по закінченні даних ВУЗів теж можна
викладати в школі . За сприяння відділу освіти, особисто Петра Федоровича , всі
поїздки для слухачів були безкоштовні на шкільних автобусах. Якщо такі
екскурсії формували у школярів професійні цінності та розвивали педагогічні
здібності , то було проведено ряд інших зустрічей з мотивацією до подальшого
пізнання , вивчення та дослідження. Традиційними стали відвідування музею
освіти обласного інституту з подальшим походом в органний зал , де учні слухали
не тільки чудову музику , а й лекцію про виникнення та структуру самого
інструменту , а також відвідування Олександрійського парку . Наші слухачі
досконало ознайомились з роботою районної дорослої та дитячої бібліотек .
Проводились цікаві зустрічі з викладачами та учнями музичної школи . Вчителі
розповідали про музичну грамоту та різні інструменти , а учні проводили
різноманітні майстер-класи. Ще з нашими слухачами ми відвідували різні гуртки
прикладного мистецтва в школі мистецтв . Разом з їхніми учнями малювали ,
ліпили з різного матеріалу , пізнавали секрети мозаїчного мистецтва та
петриківського розпису . Адже , емоційно обдаровані діти – це ті , хто вміє ладнати
зі своїми почуттями і враховує почуття інших людей . Вони в змозі створювати навколо
себе ауру добра , вступати в конструктивний діалог , успішно працювати в
команді , що так необхідно педагогу. Наші учні неодноразово відвідували
різноманітні конференції в Богуславському педагогічному коледжі .
Організовували зустрічі з відомими людьми Володарського району : вчителями –
переможцями конкурсів , поетами , державними діячами . А також відбулись зустрічі
з поетесою Л. Г. Завіщаною та письменниками-земляками : Володимиром Дідківським
, Миколою Махінчуком та Антоном
Михайлевським. Отже
, діяльність Університету майбутнього вчителя у Володарському районі не є
ізольованим процесом . Це спільна турбота Київського обласного інституту ,
відділу освіти , методичного кабінету , педагогів та громадськості . Діяльність Університету майбутнього
вчителя неодноразово висвітлювалась в засобах масової інформації, в районній
газеті та місцевому телебаченні «Грант»
Оскільки , наші учні в 2009 році закінчуватимуть
педагогічні ВУЗи , то мабуть ми ще й допомагатимемо їм у новому етапі
становлення , в успішному працевлаштуванні в рідному районі . А можливо є
доцільним створити консультативні центри при Університеті майбутнього вчителя
для подальшої допомоги молодим спеціалістам .
Команда з найкращими атлетами не завжди перемагає
. Перемагає команда з атлетів , які найкраще грають разом . Тому , від всіх
слухачів Університету майбутнього вчителя висловлюю подяку Наталії Іванівні,
Євгенії Миколаївні , Галині Михайлівні ,
Петру Федоровичу , науковцям вищих навчальних закладів , вчителям та
громадськості .
|